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Furthermore, it is evident to thee that the Bearers of the trust
of God are made manifest unto the peoples of the earth as the
Exponents of a new Cause and the Bearers of a new Message. Inasmuch as these Birds of the Celestial
Throne are all sent down from the heaven of the Will of God, and as
they all arise to proclaim His irresistible Faith, they therefore are
regarded as one soul and the same person. For they all drink from the one Cup of the love of God, and
all partake of the fruit of the same Tree of Oneness. These Manifestations of God
have each a twofold station.
One is the station of
pure abstraction and essential unity. In this respect, if thou callest them
all by one name, and dost ascribe to them the same attribute, thou hast not
erred from the truth. Even as He hath revealed: “No distinction do We make
between any of His Messengers!”115
For they one and all summon
the people of the earth to acknowledge
the Unity of God, and herald
unto them the Kawthar of an infinite grace and Bounty. They are all invested with the robe of Prophethood, and honored with the mantle of glory. Thus hath Muḥammad, the Point of the
Qur’án, revealed: “I am all the Prophets.” Likewise, He saith: “I am the first Adam, Noah, Moses,
and Jesus.” Similar statements have been made by ‘Alí. Sayings such as this, which indicate
the essential unity of those Exponents of Oneness, have also emanated from the Channels
of God’s immortal utterance,
and the Treasuries of
the gems of divine knowledge, and have been recorded in the scriptures. These
Countenances are the recipients of the Divine
Command, and the daysprings
of His Revelation. This Revelation is exalted above the veils of plurality and the
exigencies of number. Thus He saith: “Our Cause is but one.”116 Inasmuch as the Cause is one and the same, the
Exponents thereof also must needs be one and the same. Likewise, the Imáms of the Muḥammadan Faith,
those lamps of certitude, have said: “Muḥammad is our first, Muḥammad our
last, Muḥammad our all.”
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Além
disso, é evidente para ti que os Portadores da confiança de Deus se
manifestam aos povos da terra como Expoentes de uma nova Causa e Portadores
de uma nova Mensagem. Uma vez que estes Pássaros do Trono Celestial são todos
enviados do céu da Vontade de Deus, e porque todos surgem para proclamar a
Sua Fé irresistível, eles devem, portanto, ser vistos como uma única alma e a
mesma pessoa. Pois todos bebem do mesmo Cálice do amor de Deus, e todos partilham
o fruto da mesma Árvore da Unicidade. Estes Manifestantes de Deus têm, cada
um, uma condição dupla. Uma é a condição da pura abstracção e da unidade
essencial. Neste aspecto, se chamares todos por um único nome, e lhes
atribuíres o mesmo atributo, não te terás afastado da verdade. Tal como Ele
revelou: “Nenhuma distinção fazemos entre qualquer dos Seus
Mensageiros!”[115] Pois todos eles convocaram o povo da terra a reconhecer a
Unidade de Deus e anunciaram-lhe o Kawthar da graça e dádiva infinita. Todos
estão empossados com a túnica de Profeta e honrados com o manto da glória.
Assim, revelou Maomé, o Ponto do Alcorão: “Eu sou todos os Profetas.” De
igual modo, Ele disse: “Eu sou o primeiro Adão, Noé, Moisés e Jesus.”
Declarações semelhantes foram feitas por ‘Ali. Ditos como este, que indicam a
unidade essencial daqueles Expoentes da Unicidade, também emanaram dos Canais
da palavra imortal de Deus e dos Tesouros das jóias do conhecimento divino, e
foram registadas nas escrituras. Estes Semblantes são receptores do
Mandamento Divino e Alvoradas da Sua Revelação. Esta Revelação está exaltada
acima dos véus da pluralidade e das exigências dos números. Assim Ele disse:
“A Nossa Causa é apenas uma.”[116] Na medida em que a Causa é uma e a mesma,
os seus Expoentes devem necessariamente ser um e o mesmo. De igual modo, os
Imáns da Fé de Maomé, essas lâmpadas da certeza, disseram: “Maomé é o nosso
primeiro, Maomé é o nosso último; Maomé é o nosso tudo.”
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Tradução provisória do livro Kitab-i-Iqan (The Book of Certitude) para Português-PT
sábado, 27 de julho de 2019
Parágrafo 161
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