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From that which hath been said it becometh
evident that all things, in their inmost reality, testify
to the revelation of the names and attributes of God within them. Each
according to its capacity, indicateth, and is expressive of, the knowledge of
God. So potent and
universal is this revelation, that it hath encompassed all things, visible and invisible.
Thus hath He revealed: “Hath aught else save Thee a power of revelation which
is not possessed by Thee, that it could have manifested Thee? Blind is the
eye which doth not perceive Thee.” Likewise, hath the eternal King spoken: “No thing have I perceived, except that I
perceived God within
it, God before it, or God after it.” Also in the tradition of Kumayl
it is written: “Behold,
a light hath shone forth out of the Morn of eternity, and lo! its waves have penetrated the inmost
reality of all men.” Man, the noblest and most perfect of all created things,
excelleth them all in
the intensity of this revelation, and is a fuller expression of its glory.
And of all men, the most accomplished,
the most distinguished and the most excellent are the Manifestations of the Sun of Truth.
Nay, all else besides
these Manifestations live by the operation of their Will, and move and have their being
through the outpourings
of their grace.
“But for Thee, I would have not created the heavens.” Nay, all in their holy presence fade into utter nothingness, and are
a thing forgotten. Human tongue can never befittingly sing their praise, and human speech can never unfold their mystery. These Tabernacles of holiness,
these primal
Mirrors which reflect the light of unfading glory, are but expressions
of Him Who is the
Invisible of the Invisibles. By the revelation of these gems of divine
virtue all the names and attributes of God, such as knowledge and power,
sovereignty and dominion,
mercy and wisdom, glory, Bounty
and grace, are made manifest.
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Daquilo
que foi dito tornou-se evidente que todas as coisas, na sua mais íntima
realidade, testemunham a revelação dos nomes e atributos de Deus dentro de si
próprias. [Sl 19:1-4; Rm 1:20] Cada uma, de acordo com a sua capacidade,
mostra e expressa o conhecimento de Deus. Tão poderosa e universal é esta
revelação, que envolveu todas as coisas, visíveis e invisíveis [cf Cl 1:16].
Assim Ele revelou: “Haverá algo além de Ti que tenha um poder de revelação
que Tu não possuas, e que se pudesse manifestar a Ti? Cegos são os olhos que
não te percebem.” De igual modo, o Rei eterno falou: “Nenhuma coisa observei,
salvo aquela em que observei Deus nela, Deus antes dela, Deus depois dela.”
Também na tradição de Kumayl está escrito: “Vede, uma luz brilhou na Manhã da
eternidade, e, eis que os seus
raios [MO1] penetraram a mais íntima
realidade de todos os homens.” O homem, a mais nobre e perfeita de todas as
coisas criadas, superou-as a todas na intensidade desta revelação e é uma expressão
plena da sua glória. E de todos os homens, os mais perfeitos, os mais
distintos e os mais excelentes são os Manifestantes do Sol da Verdade. Ou
melhor, tudo salvo estes Manifestantes vive através da operação da Sua
Vontade, e move-se e têm a sua existência através das efusões da Sua graça.
“Se não fosse por Ti, não teria criado os céus”. Melhor ainda, todos nas suas
santas presenças se desvanecem num nada absoluto, e são uma coisa esquecida.
A língua humana nunca poderá entoar adequadamente o seu louvor, nem a
oratória humana esclarecer o seu mistério. Estes Tabernáculos da Santidade,
estes Espelhos primordiais que reflectem a luz da glória inextinguível, são
apenas expressões Daquele que é o Invisível dos Invisíveis. Com a revelação
dessas Jóias de virtude Divina todos os nomes e atributos de Deus, como
conhecimento e poder, soberania e domínio, misericórdia e sabedoria, glória,
bênção e graça, tornam-se manifestos.
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Tradução provisória do livro Kitab-i-Iqan (The Book of Certitude) para Português-PT
quarta-feira, 5 de junho de 2019
Parágrafo 109
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